Alla pratar om det, alla vill ha invites, och det växer extremt mycket från dag till dag. Jag pratar om Google+.
Google+ (Google Plus helt enkelt) är en ny social plattform som egentligen knyter samman ett antal tidigare Google-tjänster till en plats. Vissa hävdar att det skulle vara en “Facebook-dödare”, och det är precis det jag vill bemöta med detta inlägg — jag tror inte en sekund på det.
Inget komplement
Idag har nära halva Sveriges befolkning konton på Facebook. Man brukar säga att “alla finns där”. Precis som Facebook är för vännerna är Twitter för omvärlden och den offentliga bilden. Även här konkurrerar G+ genom att låta andra följa en och det man publicerar offentligt. Jag tror inte att man vill ha en sammanslagning av Facebook och Twitter, utan tror att styrkorna i dessa nätverk ligger i att de är separerade. Skulle man migrera till Google+ skulle man behöva bygga upp sitt nätverk igen. Nätverk som redan idag är smidigt uppdelade i t.ex. Twitter, Facebook, LinkedIn, Foursquare, etc. Jag tror man vill ha sina separata plattformar med separata styrkor, och när det kommer till prioriteringar så ryker Google+ för de flesta.
Oklar delning
En styrka, men även en svaghet är Googles svar på hur man ska kategorisera sina kontakter. Kretsar, eller circles. Att man tagit tag i kategoriseringsproblematiken förtjänar ett tack redan initialt: vänskaran på Facebook sträcker sig från flyktiga kontakter man skakat hand med till oskiljaktiga barndomsvänner man delar allt i sitt liv med – och alla får vanligtvis ta del av samma innehåll. Men problemet med Google+ är ett rejält jobb att kategorisera alla, och sedan rikta sina uppdateringar till endast de kretsar som man vill ska ta del av innehållet. Jag tror inte att man kommer att orka omkategorisera vänner på regelbunden basis, och i slutändan kommer man ändå bara att kasta ut allt innehåll till alla oavsett.
Nyhetens behag
Google Wave, Google Buzz… Många vill hoppa på tåget med det senaste, och i fallet Google har det blivit ett antal försök som egentligen aldrig tagit fart. Google+ är rejält kul de första dygnen, men när man sedan sitter där och närmast reflexmässigt uppdaterar sin Facebook-status kommer man inte att orka logga in på Google+ också för att tvångsmässigt återpublicera samma inlägg.
Plus med Google+
Självklart finna det fördelar med Google+ som jag måste nämna.
- Det är Google
Alltså relevant när det kommer till sökresultat och sökmotoroptimering. - Ny approach till delning
Facebook har inställningar för vad som delas med vem, men det finns all anledning att försöka börja fundera på hur man kan tydliggöra och förenkla detta så att användarna känner sig trygga med vad de delar och till vem. - Android
En inte allt för vild gissning är att vi kommer att få se en ganska tajt integrering här. Redan nu är dessa flitiga användare av Google-profiler samt tjänster som Latitude, Buzz och Picasa. Nämnas bör även att iPhone förärats en app för Google+.
Sammanfattningsvis
Google+ är hett. Nu. Men ge det en månad eller två så kommer det ha svalnat av. Facebook har sin trygga plats med en ständigt växande användarskara som med största sannolikhet inte är tillräckligt benägen att byta plattform. Twitter om något hade kunnat vara mer hotat, men döma av Google Buzz:s misslyckande så har Google svårt att rå på även denna plattform. Internet har precis fått Facebook som sitt rejäla sociala lager, och tiden är ännu inte kommen för en ersättare.