Affärsmodeller och utmanandet av traditionella affärsmodeller var temat på den konferens jag deltog vid i onsdags, Business Model Summit 2010. Dagen arrangerades av Cordial, tillsammans med bland annat Veckans Affärer och Computer Sweden, och vände sig till VD:ar, ledningsgrupper, affärs- och verksamhetsutvecklare, affärsarkitekter, ägare/investerare, styrelser mfl. Det blev hur som helst en trevlig dag som bjöd på en hel del intressanta föredrag som jag nu ska berätta om..
Första talaren jag fastnade för var Christina Tillman, VD på Odd Molly, som pratade om hur man lyckats gå från noll 2002 till att idag finnas i 1500 butiker i 38 olika länder. Hennes term disciplinerad improvisation fastnade jag för som ledord i en organisation där anställda får större ansvar och delaktighet. Lika namnet på deras businesskollektion Monday at last (schysst inställning till att jobba!). Som helhet kunde mycket sammanfattas i att ont om tid och ont om pengar föder nya idéer – snålinnovation gjorde Odd Molly.
Nästa pass var Konvergensen på mediemarknaden, som bäst kunde sammanfattas från papper till iPad. Enligt Natur & Kulturs förlagschef på digitala medier, är ett problem i omställningen att det går så fort, och att affärssystem som investeras mycket pengar i snabbt utdateras. Detta är anledningen till att downloads fortfarande står som lagervaror och måste skickas ut som länkar/koder med traditionellt postbrev för att kunna användas.
Den stora glädjen på mediepasset var Bonniers Pontus Schultz som arbetar med affärsutveckling och har fokus på de nya medielandskapet. På temat “No, digital doesn’t have to mean free” presenterade han bland annat Bonniers News+ och pratade om hur en utmaning som finns nu är att kunna ta betalt för digitalt innehåll. Detta är en stor diskussion och utveckling och jag väljer att inte fördjupa mig mycket mer om det här. Hans taktik var i alla fall “våga vara strategisk och våga stå stilla” – sätt ett pris och stå fast vid det.
Eftermiddagen bjöd vidare på lite perspektiv på musikindustrin i förändring (från blandband till spellistor), presentation av det snabbväxande företaget StudentConsulting (som berättade om video-CV och Skandinavisk jobbmatchning – intressant!) samt avslutningsvis en berättelse om Alliansen och Moderaternas resa från 2002 till egen majoritet som bröt trenden och traditionen av nästan ett helt sekel av socialdemokrati – ur ett affärsmodellsperspektiv.
Två tänkvärda citat jag samlade ihop under dagen:
Shit happens -> Shift happens.
Om att ligga rätt i tiden med affärsmodellen.
Think big. Start small. Act now.
Om entreprenörsskap och företagande.
Nu ser jag fram emot Business Model Summit 2011. Den besöker jag mer än gärna.