Sitter på tåget mot Stockholm och PrimeLab Intro hos Prime/United Minds ikväll. Det blir allmän presentation av byrån, case samt mingel som avslutning. Ser fram emot att bolla lite studie- och framtidsplaner samt träffa lite goda vänner, så väl på som utanför byrån.

Läsningen på tåget är de tre senaste numrena av Resumé (dock inte den som kom idag), som jag fått av Jocke. En nyhet jag fastnat för är “Stenhård kamp om kunderna” (s 10-11, #9, 3 mars) med reklamanalys av Karin Setreus (som jag för övrigt såg när jag var på arbetsprovssläpp hos Berghs School of Communication där hon är ämnesansvarig för Marknadskommunikation).

Artikeln handlar om hemelektronikbranschen, som pumpar in pengar i medieköp. 1,7 miljarder kronor 2010, och det spås öka 2011. Detta samtidigt som marginalerna på försäljning pressas, konkurrensen ökar och förlusterna växer. Nu har visst SIBA gått in som huvudägare i NetOnNet, och SIBA + OnOff samäger väl hela Resurskoncernen, så ägarstrukturerna är liksom framtidsutsikterna högst oklara. Det är rea året om och räddningen för kedjorna blir krediter och försäkringar som till viss del kan kompensera för samt stävja kundernas illojalitet.

Jag har själv jobbat på SIBA och fått en inblick i branschen med all dess prispress. Jag håller fullt ut med Karin att det är dags för hemelektronikbranschen att ta sig i kragen och fundera över hur man skapar ett värde för kunden som gör att priset inte blir det viktigaste, utan att lojalitet gentemot kedjorna kan växa fram. Visst, det är lättare sagt än gjort i den digitala tidseran när man går in på Prisjakt och klickar hem sin vara från den billigaste butiken, men ibland kan variabler som service, rådgivning, kompetens m.m. vara mer avgörande vid ett inköp.

Trycker man in 1,7 miljarder kronor för att marknadsföra produkter med negativ marginal kan man skära ned lite, rycka upp sig, och fundera ut hur man på allvar skapar konkurrenskraftigt mervärde till kunden. Och tjänar pengar på det.