Gowalla lanserade idag version 3 av sin iPhone-applikation, som kort och gott kallas Gowalla 3. Flera nya funktioner och förändringar är tillagda och gjorda, men dem får ni läsa mer om på Gowallas egna blogginlägg. Jag tänker nämligen dyka djupare i en speciell del: tjänsteintegrationen.

Har man hängt med lite internationellt hur det ser ut för rivalerna Gowalla och Foursquare, så har man sett att det är den senare som vunnit publiken (jag tänker inte ens nämna Brightkite..). Som grädde på moset lanserade även Facebook en egen tjänst, Facebook Places, tidigare i år. Svårt läge för Gowalla kan tyckas, men om det är någonting de legat i framkant med är det upplevelsen. Man har ett trevligt gränssnitt, beskrivningar av platser, bilder och geocaching – något de andra inte riktigt är i närheten av. Vad gör man då? Jo man anpassar sig! Gowalla är nu en klient för att använda både Foursquare och Facebook Places – tjänsterna där användarna har sina vänner – men med ett nytt lager av information som bilder och information.

Personligen tror jag att Gowalla är helt rätt ute. Tack vare detta överväger många att återgå till att använda Gowalla-applikationen, vilket kanske bör ses som ett hot mest för Foursquare. Inte för att Foursquare riskerar att tappa användare – tvärtom kommer tjänsten säkert att få fler användare – men det är bara deras API som kommer att användas, och de kommer inte längre att kontrollera användarupplevelsen om de inte tar ett ordentligt grepp om sin applikation.

Utmaningen nu är att göra integrationen fullt fungerande, då den idag inte fullt ut matchar Foursquares platser och troligtvis inte Facebook Places heller (tyvärr har det inte kommit till Sverige, och den vägrar checka in när jag försöker via Gowalla). Men detta är troligtvis bara en tidsfråga, och säkert inte något större bekymmer förutom för de som gör allt för sitt 4sq-mayorship..

Gowalla 3 hittar du på iTunes. (Android, iPad och Blackberry kommer snart.)

One thought on “Gowalla integrerar Foursquare & Facebook Places

Comments are closed.